Żywnościowe mity – które produkty tylko udają zdrowe?

Opublikował: Redakcja Pinbook

Data publikacji: 10-07-2019

ocena: 0     skomentuj

Od kilku lat panuje moda na zdrową żywność. Konsumenci zdają się bardziej świadomi i dokładniej dobierają produkty, które lądują później na stołach. Okazuje się, że wiele osób może nieświadomie powielać szkodliwe mity. Jest to związane z produktami, które uchodzą za zdrowe i dietetyczne, nie zawsze jednak takimi są w rzeczywistości. Producenci sprytnie nami manipulują, warto więc zwracać uwagę na skład wszystkich kupowanych produktów. Jaka „dietetyczna” żywność sprawia nam najwięcej kłopotów?

1. Napoje „light”

Reklamowane są jako zdrowy napój – bez cukru. Jest to jedynie połowiczna prawda. Pomimo braku cukru, znajdziemy w nich aspartam, który negatywnie może oddziaływać na nasz układ nerwowy i pokarmowy. Dodatkowym składnikiem jest kwas fosforowy – negatywnie wpływa na siłę naszych kości i zwiększa ryzyko zachorowań na osteoporozę.

2. Płatki śniadaniowe

Uchodzą za zdrową przekąskę i idealne śniadanie – w rzeczywistości jednak nafaszerowane są cukrem, którego wiele osób stara się unikać. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku niektórych granoli i musli – ich skład jednoznacznie wskazuje, że nie są tak zdrowe, jak mogłoby się wydawać. Często zawierają one także dodatek tłuszczów i miodu – to prawdziwa bomba kaloryczna.

cosdlazdrowia.pl universityhealthnews.com delish.com today.com


Zobacz też wyróżnione noclegi na Pinbook.pl

Pensjonacik EGO

ul. Stadionowa 4,
Gołdap

80 zł

za Dobę

Ocena: Brak

Moroszka - Domki letnisk...

Krótka 7,
Władysławowo

100 zł

za Osobę

Ocena: Brak

Apartamenty Pod Kosarkam...

Ul. Skotnicka 87a,
Szczawnica

200 zł

za Dobę

Ocena: Brak


3. Sól himalajska

Kolejny mit, na który dajemy się nabierać. Pochodzenie soli nie ma wpływu na jej właściwości i szkodliwość. Jeśli będziemy często i przesadnie używać różowej soli, będzie ona miała na nas wpływ równie destrukcyjny, jak jej biały odpowiednik.

4. Smakowa „woda”

Jeden z podstawowych błędów osób, które dopiero zaczynają dietę. Chcąc odstawić słodzone napoje, sięgają po wodę smakową, która ma być alternatywą dla niezdrowych produktów. Sama woda ze smakiem jest jednak często słodzona cukrem i pełna sztucznych aromatów i konserwantów. 

5. Ciemne pieczywo

W dobie ogromnego wyboru pieczywa, niemal automatycznie sięgamy po to ciemne, które wydaje nam się zdrowsze. Część producentów wprowadza jednak konsumentów w błąd. Jeśli pieczywo jest lekkie i pulchne, prawdopodobnie nie jest pełnoziarniste i zdrowe. Jego kolor wynika z barwienia palonym jęczmieniem lub karmelem. Sami przyznajcie, że nie brzmi to jak najzdrowsze rozwiązanie. 

6. Sałatki

W pełni zdrowa sałatka powinna opierać się jedynie na naturalnych składnikach. Często jednak mamy do czynienia z ciężkimi sosami na bazie majonezu. Z dużym ryzykiem wiążą się gotowe sałatki – często zawierają wątpliwej jakości półprodukty. Bardzo często dodawany jest też do nich kaloryczny dressing, którego skład mało ma wspólnego ze zdrową dietą. 

7. Suszone owoce

Pozornie zdrowa przekąska, która jednak może sprawić nam niemiłą niespodziankę. Do konserwacji suszonych produktów często używana jest siarka, która destrukcyjnie wpływać może na nasze zdrowie. Dodatkowo, aby uatrakcyjnić wygląd i smak suszonych owoców, często dodawana jest do nich duża ilość białego cukru. 

8. Owocowy jogurt

Jogurty uchodzą za zdrową przekąskę. Większość osób sięga jednak po produkty z owocami, które często zawierają w sobie cukier i niezdrowe konserwanty. Warto w tym wypadku zwrócić szczególną uwagę na skład – na rynku znaleźć można bowiem jogurty owocowe, które pozbawione są niezdrowych składników.

9. Cukier trzcinowy

Traktowany jest często jako zdrowa alternatywa dla cukru białego, który w całości składa się z sacharozy. Pamiętać należy jednak, że jest ona także składnikiem brązowego cukru. Logicznym więc jest, że ten sam związek chemiczny będzie działał na nas dokładnie tak samo w obu przypadkach.

10. Masło orzechowe

Jedna z największych żywieniowych pułapek. Masło orzechowe może być rzecz jasna zdrowe – zawiera biało i kwasy omega-3. Warto jednak zwrócić uwagę na dodatek niezdrowego oleju palmowego oraz zawartość procentową orzechów. W tym wypadku najlepiej wybierać produkt o zawartości orzechów jak najbardziej zbliżonej 100%. 

Jak widać, duża część „dietetycznych” produktów jest taka jedynie pozornie. Jak ich unikać? Przede wszystkim należy zwracać uwagę na skład. Często wybieramy takie produkty niemal po omacku, zdarza się też, że słono za nie przepłacamy. Ich skutek nie różni się jednak od produktów, które powszechnie uznawane są za szkodliwe. Przy układaniu własnej diety zwróćmy więc uwagą na składniki, których dostarczamy naszemu organizmowi. Są one paliwem, z którego czerpać będziemy energię. Sprawdż jak samemu przyrządzić zdrowe przekąski.

 

Oceń artykuł:
  • Średnia ocena: 0 (0 głosów)

0 (0 głosów)

Komentarze do artykułu: 0